Strukturprocessen

Skriv ut

 

forvarvsprocessenNedan beskrivs översiktlig arbetsgången och de olika faserna i denna process.

Stegen är aldrig exakta i en process som denna. Ett förhandlingsläge kan uppstå i ett betydligt tidigare skede och olika analyser och avtalsskrivningar kan dra ut på tiden.

 

Marknadssituationen - Fas 1

Hot och möjligheter på den marknad en struktur avser.

 

Strukturstrategi - Sökprofil - Fas 2

Strukturprofil

Med en välutvecklad strategi blir strukturprofilen på tänkbara strukturkandidater mer strukturerad. En genomtänkt sökprofil för förvärv är första förutsättningen för att kunna bearbeta de "rätta" företag och för bästa resultat. TillväxtGruppens Checklistor kan möjliggöra en mer systematisk genomgång.

 

Kartläggning av tänkt strukturpartner - Fas 3

Identifiering av rätt förvärvs- strukturpartner

 

Företagskontakter - Förhandlingar - Fas 4

Varje förhandling är en ny situation, nya människor och förutsättningar. Förberedelserna, förstå och försöka att sätta sig in i en motparts situation, taktik och funderingar är avgörande för ett bra förhandlingsresultat

 

Konsekvenser - Fas 5

Tänk efter före…

Integrationsanalyser och konsekvenser och effekter av en strukturlösning. Finns det logik i en fusion, gemensam målbild, målsättningar och synergier? Vilka kommer att ingå i en ny ledning? Hur behåller man medarbetarna? Om det blir aktuellt att anlita externa rådgivare med specialistkompetens inom ex skatter, juridik etc. sker detta separat.

 

Avslut - Integration - Fas 6

Ett framläggande av köpeavtal kan ofta ge upphov till nya förhandlingar. Slutförhandlingar och undertecknande av avtal bör eftersträvas inom rimlig tid.

 

Själva genomförandet och integrationen vid en strukturaffär anses vara den kategori av problem som orsakar de flesta misslyckanden.

Nedan beskrivs översiktlig arbetsgången och de olika faserna i denna process. Stegen är aldrig exakta i en process som denna. Ett förhandlingsläge kan uppstå i ett betydligt tidigare skede och olika analyser och avtalsskrivningar kan dra ut på tiden.

 

 

Marknadssituationen - Fas 1

Hot och möjligheter på den marknad en struktur avser.

Den egna företagsprofilen i förhållande till marknadsbilden

Strukturstrategi  - Sökprofil - Fas 2

Strukturprofil

Med en välutvecklad strategi blir strukturprofilen på tänkbara strukturkandidater mer strukturerad. En genomtänkt sökprofil för förvärv är första förutsättningen för att kunna bearbeta de "rätta" företag och för bästa resultat. TillväxtGruppens Checklistor kan möjliggöra en mer systematisk genomgång.

 

 

Kartläggning av tänkt strukturpartner - Fas 3

Identifiering av rätt förvärvs- strukturpartner

Företagskontakter - Förhandlingar - Fas 4

Varje förhandling är en ny situation, nya människor och förutsättningar. Förberedelserna, förstå och försöka att sätta sig in i en motparts situation, taktik och funderingar är avgörande för ett bra förhandlingsresultat

Konsekvenser - Fas 5

Tänk efter före…

Integrationsanalyser och konsekvenser och effekter av en strukturlösning. Finns det logik i en fusion, gemensam målbild, målsättningar och synergier? Vilka kommer att ingå i en ny ledning? Hur behåller man medarbetarna? Om det blir aktuellt att anlita externa rådgivare med specialistkompetens inom ex skatter, juridik etc. sker detta separat.

Avslut - Integration - Fas 6

Ett framläggande av köpeavtal kan ofta ge upphov till nya förhandlingar. Slutförhandlingar och undertecknande av avtal bör eftersträvas inom rimlig tid.

Själva genomförandet och integrationen vid en strukturaffär anses vara den kategori av problem som orsakar de flesta
Senast uppdaterad lördag, 25 januari 2014 16:42