Många fallgropar
Varför misslyckas så många företagsköp ?
Förvärv av företag är ett svårt hantverk med många fallgropar. Det gäller att vända på alla stenarna för att undvika misstag.
Vanliga orsaker till misslyckande kan vara;
- fel beskrivning av affärsidén och viktiga samband (vad tjänar man egentligen pengar på, motorn i företaget?),
- felbedömning av marknaden/efterfrågan,
- ej tillräckligt eller rätt analys av företaget/due diligence,
- för optimistiska kalkyler,
- uteblivna synergier,
- ej ägnat integrationen av det köpande företaget tillräckligt med uppmärksamhet,
- förbisett företagskulturer,
- management, ledningsstilar (som entreprenörskap eller förvaltarskap) m.m.
- Själva genomförandet och integration av ett köp anses vara den kategori av problem som orsakar flest misslyckanden.
-
Senast uppdaterad onsdag, 22 januari 2014 01:34